Trädgårdsböcker för nybörjare

Min far älskar naturen, blommor, träd och buskar. Under min bardom försökte han envist men förgäves att väcka ett naturintresse hos mig. Medan han gick omkring och visade mig alla underverk i naturen och tjatade om växternas latinska namn hemma på landet längtade jag bara bort, till stan… Tänk att få bo i lägenhet, höra trafiken utanför och ha nära till allt. Det var min dröm när jag bodde där mitt ute i skogen vid Mälaren. Nu har jag bott i lägenhet i 15 år och på sin höjd lyckats hålla ett par Pelargoner vid liv i balkonglådorna. Nu ser jag fram emot att bli lantis igen och jag tycker att det ska bli kul att ta tag i trädgården när huset är färdigt. Men hur gör man egentligen? Var ska man börja? Vad ska man tänka på när man planerar utformningen av trädgården, uteplatser och altaner, infart, stenpartier och gräsmatta?  Vilka växter passar i just den jorden och i det vädersträcket och vilka växter kommer jag med all sannolikhet att ta livet av med en gång? Jag har spanat lite efter böcker i ämnet. Jag är inte ute efter en bok med enbart vackra, inspirerande bilder för folk som redan har gröna fingrar utan jag behöver handfasta grundläggande råd som vänder sig till dem som inte vet ett jota om trädgårdsanläggning och skötsel. Är det någon som har fler tips?

Böcker Trädgård

Hjälp jag är med trädgård! - Anette Blåberg, Malin Köhlmark, Helena Helsing Mork, Kristina Kruhsberg
Att planera och anlägga trädgård – Olle Helling
Trädgårdens form – Margareta Diedrichs
Mycket mer än trädgård – Anna Örnberg
Inred ute - Beate Slipher

One thought on “Trädgårdsböcker för nybörjare

  1. Du vet att jag kommer och ger dig en hjälpande hand näääär du vill:)
    Önskar jag hade ett sånt där jättestort trädgårdsprojekt jag med. Den lilla tomtplätten vi har här är ju inte så mycket att hänga i julgranen. Just nu håller jag på för fullt att övertalar mannen att vi mååååååste ha en liten, liten damm. Det går inte så bra. – Inget vatten, säger han bara:(

    Kram

Kommentera

