Jag testar – Fotobok från Postfoto

Att Viggos mormor & morfar ska få en fotobok om honom i julklapp är givet. Frågan har bara varit vilken leverantör man ska välja. Jag har testat några olika företag tidigare med varierande resultat. Vissa bättre, andra sämre. Några har varit ganska begränsade i möjligheten att påverka design och layout medan andra ger större konstnärlig frihet. Någon har varit toppen när det gäller layouten men inte hållt måttet rent kvalitetsmässigt.

Jag fick ett erbjudande om att testa Postfotos Fotobok så jag sitter just nu testar programvaran där man designar sin bok. Jag måste säga att jag är glatt överraskad så här långt.

Programmet laddas snabbt ned och sedan är det bara att börja skapa. Programmet ger användaren fria händer att utforma sin bok precis som man vill ha den men ger samtidigt mycket hjälp genom att erbjuda sig att redigera och förbättra bilderna, ge färdiga förslag på layout, design och sortering.

Det jag gillar med programmet är att man inte nödvändigtvis behöver redigera sina foton innan man börjar med boken. I programmet kan man enkelt beskära, rotera, lägga till effekter, redigera ljusstyrka, färgton och röda ögon.


Här har jag redigerat ljusstyrkan och beskurit bilden.


Man kan välja automatisk eller manuell korrigering av röda ögon. Båda fungerar utmärkt.


Exempel på redigering av färgton.

Det finns färdiga mallar för hur bilderna ska arrangeras men sedan kan man flytta runt dem, förstora och förminska och rotera dem tills man är nöjd. Text är också lätt att redigera och man får den precis där man vill ha den, oavsett om man vill ha lite eller mycket text. Det finns många bakgrunder och passepartouter att välja mellan.


Bakgrunder i olika färger, mönster och teman.


Exempel på passepartouter.

Det kliar i skaparfingrarna så nu ska jag färdigställa min bok. Jag visar det slutliga resultatet sedan och lämnar rapport om vad jag tycker när jag har boken i min hand.

Vill du också göra en fotobok hos Postfoto så laddar du ner programvaran här.

5 thoughts on “Jag testar – Fotobok från Postfoto

Kommentera

