Den obstinata inredaren – Henrik bygger, jag river!

Idag har jag varit en sådan där överdjävlig inredare. Obeveklig, envis och trilsk.

I gårdagens inlägg nämnde jag att Henrik hade monterat den fiberoptiska stjärnhimlen i stora badrummet. Vi hade egentligen kommit överens om att jag skulle montera den men nu hade han alltså redan gjort det när jag inte var där. Jag hade tänkt bortse från att jag inte alls var nöjd med placeringen, att det inte gjorde något att hälften av ”stjärnorna” satt i en klump i ena änden av badrummet. Vad sjutton betyder en simpel stjärnhimmel i sammanhanget? Vi ligger efter tidsplaneringen och har enormt mycket kvar att göra. Men idag insåg jag att jag kommer att irritera mig på det varje gång jag går in i badrummet. Det här är en av de få saker jag verkligen kämpat och tjatat för att få igenom. Annat i huset består mest av kompromisser men när det gäller den här belysningen har jag inte vikt mig, och så blir det bara… fult.

Så jag rev ner taket. Nåja, jag medger att Henrik fick hjälpa mig att lyfta ner de tunga gipsskivorna när jag hackat loss spackel och skruvat ur alla skruvar.
Imorgon börjar vi om från början.

Detta är ännu ett exempel på hur olika man tänker och att en sak som är självklar i den enes huvud inte alls är lika självklar i den andres. Henrik är superproffsig på att bygga medan jag är den med det estetiska tänkandet. En perfekt kombination om man bara lär sig att kommunicera.

Jag vet att många kommer att ruska på huvudet och sucka högljutt åt mig medan andra kommer att förstå mig precis.

När det är färdigt kommer det förhoppningsvis att se ut ungefär så här:

Bild: Creativ Bygg AB

11 reaktioner på “Den obstinata inredaren – Henrik bygger, jag river!

  1. Haha, jag känner också igen mig. Karlen i mitt hus är likadan och jag mer estetisk av mig. Sen tycker man det känns taskigt att klaga när de gjort något. Till slut kan man dock inte låta bli om man stör sig på det…haha. Stackare va? :P Trevlig helg!

  2. Det är inte lätt ibland! Vi har hamnat i samma sits hemma flera gånger och tyvärr blir vi ofta ovänner på köpet men allt blir ju bra till slut!

  3. Jag gillar verkligen tanken bakom stjärnhimmeln och jag är glad att du vill göra om det för att få det perfekt!! Så hade jag också gjort! Dock är jag nyfiken på att höra ifall du kommer att göra en riktig stjärnhimmel eller lägger du efter stjärnorna efter eget tycke?

    Det kanske hade varit riktigt tufft om du tog ditt/din mans/dina barns stjärntecken och gjorde det i taket.

    Ett tipps är att skriva ut det på OH-papper, använda overhead och markera ut vart stjärnorna ska placeras! Är du mer digital än så, fungerar det bra med en projektor också. (:

    Det kommer nog bli jättefint när det är färdigt. Hoppas att du visar en bild sen! ;)

Kommentera

