Historiska lokaler och näsjakt

Hej mina vänner, vad har ni gjort i helgen?

I fredags var jag på trevlig middag med kollegor på Den Gyldene Freden, Stockholmskrogen som öppnade redan 1722. Enligt restaurengens hemsida drabbades krogen av en kris i slutet av 1910-talet då man hotades av både indragna rättigheter och rivning. Då tog ingen mindre än Anders Zorn över fastigheten och ledde sedan planläggningen av en omfattande renovering tillsammans med arkitekten Torsten Stubelius. För Zorn var det viktigt att behålla de gamla traditionerna från 1700-talet och trots att han dog innan invigningen genomfördes hans planer i minsta detalj. Restaurangen har varit ett tillhåll för kulturpersonligheter som Bellman, Evert Taube och Cornelis men historien om Zorn imponerade allra mest på mig. Detta hade jag inte en aning om, trots att jag en gång i tiden gjorde mitt specialarbete om favoritmålaren från Mora.


Bild: bästajulborden.se

Natten blev sen och skratten många. Framåt småtimmarna mötte jag upp Henrik som varit på julbord med sina kollegor i en annan del av staden. Det var länge sedan vi var ute och roade oss och dessutom hade möjlighet att sova ut dagen efter. Farmor och farfar var nämligen så gulliga att de busade med Viggo hela lördagen. Fast framåt kvällen längtade jag efter min lilla cocosflinga så jag nästan höll på att gå sönder. Min lilla skrutt… Han söker med ljus och lykta efter snögubbens näsa just nu och ringer (låtsas)samtal till både ambulans och polis. ”Hallå! Amblansen? Doktojn? Plisen! Gubbens näsa gått söndej! Var ÄR gubbens NÄSA? I skogen? HALLÅ?! Var ÄR NI?”  

Så blev det måndag igen och dags att bege sig ut i… ja vad ska man kalla det… blötan? Den lilla snö som kom håller på att smälta bort och regnet häger i luften. (Jag såg att hela snögubben hade smält nu och jag undrar just hur många telefonsamtal det blir till ”amblansen” idag). Kände mig lite smålåg ända tills jag öppnade min mail och såg att JAG har vunnit en tävling. Och inte vilken tävling som helst utan lucka nr 5 hos Design Day by Day där ett kit från favoriten Lovisa Burfitts serie Mademoiselle Oiseau tävlades ut! Som jag har tjatat om denna Mademoiselle, både här och hemma… En sak säger jag dock: mina porslinskrossarkillar får inte komma i närheten av dem.

Bild: Rörstrand

3 thoughts on “Historiska lokaler och näsjakt

Kommentera

