Vattenmantlad kamin

Våra bästa lösningar

Under temat som behandlar våra bästa lösningar har jag berättat om TV-väggen och min klädkammare. Idag tänkte jag berätta om vår inmurade kamin.
Kaminen är inte bara en ren estetisk favorit, den har även en smart och ekonomisk funktion. Kaminen är vattenmantlad vilket betyder att när man eldar i kaminen så värms vatten som lagras i en ackumulatortank. Det kalla vattnet som ska in i varmvattenberedaren håller normalt en temperatur på ca 4 grader. När det istället först passerar en ackumulatortank så går det in i varmvattenberedaren med en temp på 14-60 grader, beroende på hur mycket man eldar. På så vis behöver inte varmvattenberedaren arbeta lika mycket, vilket håller elkostnaderna nere. Sådana lösningar gillar vi och pengarna kan istället gå till kuddar. Eller ja okej, kanske inte kuddar då. Henrik blir galen på mig och mina kuddinköp. Han tycker att huset svämmar över av kuddar medan jag anser att man aldrig kan ha för många i beredskap. Men allright, vi kan kanske köpa en röjsåg och en gräsklippare då.

Här kan man läsa mer om hur kaminen gjordes.

4 thoughts on “Vattenmantlad kamin

  1. Hejsan,
    jag är ny läsare här och har blivit så inspirerad här :)
    är på gång med en liknande fotovägg som ni har men har svårt att
    bestämma storlek på ramar och tyckte era ramar såg himla bra ut i storlek.
    Var ramarna från Åhléns? Vet du vilket mått ni har på dom?
    NI har ett jättefint hem.
    Hälsningar Linnéa

Kommentera

