37 dagar kvar

Nej, inte blev det något Formex för mig idag inte. I ärlighetens namn så är alla planer jag gör upp just nu inget mer än önsketänkande. Elefanten är för tung, för trött och har för ont. Istället sitter jag hemma och försöker njuta av en bok i solen men inte ens solen kan jag uppskatta just nu. Och inte boken heller för den delen. Kommer hela tiden på mig själv med att ha läst ett par sidor utan att ett enda ord har gått in. Det enda jag tänkt på är förlossning. Gah, även fast jag gjort det förut så blir jag mer och mer nervös.

Tittade tillbaka i min gamla gravidblogg där jag bad om förlossningstips inför Viggos födelse. Goa tjejer gav mig ärliga, underbara tips som jag hade stor nytta av. Sådana där tips som man inte får av barnmorskan. Så skoj att ha kvar och läsa i efterhand. Tips till mig själv denna gången är att kedja fast lustgasen vid min hand så de inte kan ta den ifrån mig. Kanske borde man öva på den där andningen också…

Skrivet 30/3 2009: ”Jag berättade för Henrik att min barnmorska hade sagt åt mig att träna på andningen hemma och att hon hade föreslagit att Henrik skulle nypa mig under 40 sekunder i taget för att simulera en värk. Längre än så hann jag inte förrän han hade nypit tag i mina bröstvårtor skithårt. Jag skrek rätt ut och fäktade med armarna och kallade honom för både det ena och det andra. “Du är ju värdelös på den där andningen” konstaterade han.”

Skrivet 9/3 2009: ”Sist jag var hos barnmorskan fick jag den där förlossningsplanen så jag kunde börja fylla i den och fundera på vad jag vill. Vad fan vill man? 
-”Jo jag skulle vilja ha en dansande indianstam som tjoar och hejjar på och spelar på trummor och så vill jag bada med vilda delfiner och så får Martin Gore gärna titta förbi och sjunga en stump. Kan man få ett glas rött åxå?” ”


Bild © Susanne Morell, kopiering ej tillåten

Nåja, på något vis kommer Lillflingan ut. Sen så, sen har jag snart gått ner alla gravidkilon och kommer smidigt och fint i mina smaljeans igen, drar piggt på mig klackskorna och trippar luftigt och lätt runt på mässor och annat skoj igen. Jomenvisst. ;)

4 thoughts on “37 dagar kvar

  1. Hej hej.. brukar ibland hamna här, jätte fin blogg… Jag måste bara tipsa om en suuuuper bra bok jag läste inför vår andra förlossning ”föda utan rädsla”. Önskar att jag hade läst den inför första också. Ett tips bara och lycka till!!:)

Kommentera

