Maskeradskåp

I vintras fann jag Viggo sittandes med ett nummer av Plaza interiör. Han hade fastnat på en sida och satt och studerade bilden. ”Såna här vill jag ha, mamma” sa han och pekade på en bild av Isabellas fina hemmabyggda husgarderober. Det är alltså inte bara jag i familjen som imponerats av dem.

Några husgarderober kanske det inte blir för oss men jag har länge haft planer på att bygga ett annat sorts skåp – ett maskeradskåp. Tanken föddes förra sommaren under en semestertripp till Jämtland när Viggo och jag spenderade ett dygn på Östersunds sjukhus på grund av störtdykning från våningssäng i bästa stuntmannastil. Viggo var inte kontaktbar och ambulansen kom och hämtade oss. (Nackkrage och stort pådrag framme på sjukhuset med anledning av risken för nackskada gjorde mig ganska skärrad men det var som tur var bara hjärnskakning). När Viggo kvicknade till dagen efter upptäckte vi sjukhusets enorma lekrum och både han och jag blev helt begeistrade. Där fanns allt man kan tänka sig, bland annat ett helt fantastiskt maskeradskåp med speglar, belysning och en massa roliga utklädningskläder.

Viggo älskar att klä ut sig. Förutom tomtemössan är favoritplagget helt klart ambulanströjan. Det är mycket utryckningar och räddningsaktioner här hemma just nu och man får finna sig i att få sprutor och medicin titt som tätt av vår ambulanskille som på två röda sadlar om och tar på sig ”bjandmanshatten” för att snabbt släcka en eld i mitt hår. Det är så trevligt. Igår kväll kom tomtemor förbi och läste en saga.

Ja, så självklart ska Viggo ha ett maskeradskåp. Och även om jag inte är i form att snickra ihop ett så kan jag ju börja skissa lite. Perfekt sysselsättning för en höggravid rastlös kvinna. Huruvida det ska bli ett hörnskåp eller inte vet jag dock inte än men någonstans måste man ju börja.

En reaktion på “Maskeradskåp

Kommentera

