Dubai: Palm Jumeirah – Atlantis

I mitt förra inlägg skrev jag om Dubais konstgjorda öar. Jag anknyter till detta med att skriva några rader om ett av hotellen på Palm Jumeirah, den mittersta av ”palm-öarna”.


The Dubai Waterfront, Palm Jebel Ali, Palm Jumeirah, The World och Palm Deira

Palm Jumeirah – Atlantis

 

Palm Jumeirah ligger det nyöppnade hotellet Atlantis. Som namnet antyder har hotellet, precis som den sjunkna staden Atlantis, en hel ”översvämmad” undervattensvärld där man kan se mängder av djurarter. På hotellområdet finns bl.a. flera restauranger och barer, spa, en utställning om den legendariska staden Atlantis, en vattenpark, pooler och en lång privat sandstrand.
Man kan även simma med delfiner som flygits in från Solomonöarna. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det… På hotellets hemsida står det givetvis att dom värnar om delfinerna och det övriga marina livet men som man kan mistänka har projektet, enligt Aftonbladet, fått kritik av naturvänner.
Jag har haft turen att få snorkla med helt vilda delfiner i Indiska oceanen och det är utan tvekan en av de häftigaste sakerna jag har upplevt. Givetvis kunde man inte ”gosa” närgånget med dom men det var en övernaturlig känsla att se dom i sitt rätta element. Att simma med ”tämjda” delfiner i en liten pool skulle inte alls vara samma sak. Dom hör hemma i det fria och ska inte fångas in för att tillfredsställa en massa turister.
Men hotellet är onekligen påkostat och spektakulärt. Spana in bilderna.

 

 

(Bilder: Eikongraphia, palmjumeirah.ae, Aftonbladet)

3 thoughts on “Dubai: Palm Jumeirah – Atlantis

Kommentera

