The Drop House

Jag tittade på Framtidens Hem på Tv4 plus igår. Den här gången handlade det om ”The Drop House”, designat av Anthony Hudson och Sarah Featherstone. Namnet anspelar på den enorma ”droppen” som är inbyggd huset och i den finns allt som har med vatten att göra; badrum, tvättstuga och uppsamling av regnvatten som används t.ex. till spolning av toaletterna. Droppens runda form med små runda fönster är en intressant kontrast till det övriga husets raka linjer. Även garaget har en rundad form.

drop1

Jag fick direkt en Le Corbusier-känsla och tycker huset påminner lite om hans ”Villa Savoy”. Även invändigt finns det likheter som t.ex. användandet av ramper i stället för trappor.

Vardagsrummet har stora fönster som öppnar upp mot trädgården och släpper in massor av ljus. I anslutning till vardagsrummet ligger en ljudisolerad TV-hörna. Köket är husets hjärta och sovrummen finns längst upp i huset. En bra detalj som jag själv drömt om att ha i mitt framtida hus är tvättnedkastet där man från badrummet i det stora sovrummet kan kasta ned smutstvätten direkt ner i tvättstugan. Utanför sovrummet finns en stor terass där familjen sover under varma sommarnätter.

En annan kul detalj är att gästrummet går att dela av till två rum med hjälp av en skjutvägg om man har många gäster.

drop2

drop3

drop4

(Bilder: Hudson Architects)

7 thoughts on “The Drop House

  1. Tack vännen!:-)Visst är det mysigt med snö, men jag är inget fan av vinter ändå, måste jag erkänna,(det babblar jag för övrigt om jämt på min blogg..*skratt*) men det är bara för att jag avskyr att frysa..haha! Och ja, som du säger, på vägarna vill man ju helst inte vara när det är mycket snö.

    JätteGrattis till vinsten igen, nu när jag vet säkert att du vann!=))Verkligen jätteroligt! Det var inget att tacka för, jag har ju själv bett om hjälp vid ett tillfälle när jag var med i en tävling också.;-)Men framför allt tyckte jag faktiskt att din mage var den bästa av bidragen också. Så du var en klart värdig vinnare! =))

    Ha det jättegott! Kramar!

  2. Först och främst grattis, förstod på kommentaren ovan att du vann med din mage. Vad kul. Håller med om att din mage var roligast.

    Receptet på dajmkakan finns på min blogg nu. Jag har fått smaka kakan nu och kan intyga att den var god.

    Ha en trevlig kväll

  3. Spännande hus! När man inte har TV4plus verkar man missa en del… Men ser fram emot dokumentär om Ragnar Östberg på svt i helgen. Kanske ett tips!
    Grattis till vinsten som jag läste om här ovan!
    Mia

Kommentera

