Maison des Petits

I Paris finns Centquatre, ett centrum för konst och skapande. Där finns även Maison des Petits (Huset för de små) där barn under sex år i förälders sällskap kan experimentera och utforska färger, material och former. Industridesignern Matali Crasset har skapat en fantastisk miljö som syftar till att locka fram barnens fantasi, nyfikenhet och kreativitet.

Jag gillar Matalis’ lekfulla design och hon lyckas inte bara väcka barnens nyfikenhet. Jag skulle gärna göra ett besök på Maison des Petits och se mer av de spännande miljöerna.

(Bilder från Matali Crassets blogg)

Ibland önskar jag att man hade fått behålla den där fantastiska fantasin och inlevelseförmågan man hade som barn. Den som förflyttade en till andra världar i ett nafs. Världar där soffan var ett rymdskepp där man satt vid spakarna och såg stjärnorna sväva förbi utanför fönstret. Eller där badrummet var en fängelsehåla där en jätte höll min Monchichi fången tills jag räddade honom. Eller där en tröska blev en farkost som tog mig och min kompis runt i hela världen.  (Ända tills bonden kom och gormade om att tröskan var farlig). Eller som man kan se i de söta illustrationerna nedan. Även de är från Matali Crassets blogg. Kika in där vetja!

 

Kommentera

