Formex – Hemmet enligt Mumin

Formex är nu över för den här gången och många är vi som med ömma fötter men glada i sinnet smälter de mängder av intryck vi fått på mässan.

Höstens mässtema var ”Happy” vilket verkligen avspeglades i entrétorgsutställningen skapad av Jan Rundgren där mängder av produkter exploderade i färg och lekfullhet.


Fåtöljen och byrån kommer från Design By Leftovers. Jag återkommer till dem i ett senare inlägg.

På torsdagen var vi bjudna till mingel i den lekfulla muminutställningen som en av mina favoritinredare Frida Wanselius byggt upp. Mumin firar 65 år och här visades Tove Janssons fina  illustrationer tillsammans med möbler, inredningsartiklar och leksaker med design hämtade från muminvärlden.

I köket hittar vi bland annat muggarna från Arabia, handdukar och kuddar från Linneväveriet, bordstabletter från Opto Design och de söta muffinsformarna från Kalasform. På väggen har vi Tove Janssons illustrationer som ger rummet ytterligare en dimension. Lägg märke till disken som tornar upp sig på bänken i hörnet.

I sovrummet har jag svårt att motstå frestelsen att sparka av mig skorna och slänga mig i den nybäddade sängen med sängkläder från Finlayson.

I barnrummet trängdes dessa söta möbler från Små Möbler Sweden med leksaker, böcker och roliga detaljer, till exempel Muminpappans hatt som här hade blivit en snygg vas.

Mysiga sittsäckar från Fredsack Finland som kan användas både inomhus och utomhus.

4 tankar på “Formex – Hemmet enligt Mumin

Lämna en kommentar