Man tager vad man haver

Viggo älskar att vara med när vi lagar mat och vill gärna röra om i grytorna och vrida på knapparna han med. Hans favoritplats på dagis är vid leksaksspisen och jag har tänkt att vi kanske skulle köpa en egen spis till honom. Men man behöver kanske inte mer än lite papper och en tuschpenna. Igår var han ganska uttråkad och frustrerad och ingenting var kul så jag snodde ihop en provisorisk spis på ett par minuter i förhoppning om att det skulle råda bot på tristessen. Det blev en hit och han stod och lagade mat i två timmar och han brukar inte leka själv med någonting mer än 10 minuter. Det är så kul att se hur han vrider på plattan, försiktigt känner efter om den är lagom varm, koncentrerat häller i potatis i form av pappbollar, skakar om kastrullerna, vänder på pannkakorna, kryddar och smakar av, häller över på en tallrik och serverar mig och nallebjörnen Isak. Den var lika rolig idag och om jag så småningom köper en leksaksspis till honom beror det nog mer på att jag vill att han ska ha en ”riktig” spis. När jag var liten hade jag en liten bokhylla som dockskåp där dockorna var i form av ett salt- och pepparkar. Jag lekte inte mer med dockskåp bara för att jag fick ett riktigt Lundby-skåp. Jag kommer ihåg att jag gillade att leta saker som kunde fungera som säng och bord och rita egna tavlor på vägggarna. Och jag har fler minnen av mina kor och hästar gjorda av kottar och kvistar än av den där bondgården som jag vet att jag hade. Alla leksaker behöver inte vara helt verklighetstrogna tycker jag. Det är bra om barnen får använda sin fantasi också.

Viggo lagar mat

Viggo på dagis
Viggo på dagis

3 thoughts on “Man tager vad man haver

  1. Men vilken liten raring som står vid spisen i 2 timmar! 🙂
    Nej jag håller med dig, det måste verkligen inte vara dyra fina leksaker till barnen, de leker inte bättre med det för det.
    ha en skööön lördagskväll! kramar

  2. vad härligt!! bådar gott inför framtiden, en liten kock kanske? 🙂
    jag är också svag för de där minispisarna, skulle vara så mysigt att kunna inreda en liten mini-kökshörna åt den lilla i köket sen om några år! så kunde man laga mat ihop!
    men din spis var himla finurlig den också!

  3. Och viktigast av allt är väl att dom på nåt sätt lär sig att laga mat och tvätta tycker jag, snart är det pay back time pojkar! Lilla mammsen är hungrig…

Kommentera

