Bo i historiska grottor

Ska man åka till Italien och söker ett hotell utöver det vanliga kan man välja att bo på Sextantio Le Grotte Della Civita som ligger i den lilla staden Matera i södra Italien. Den äldre delen av staden är med på UNESCO: s världsarvslista och det sägs att det här är en av de första bosättningarna i Italien där man bodde i utgrävda grottor i berget. Hotellets rum är just några av dessa gamla historiska grottor som man restaurerat med antika och lokala material och minimalistiska moderna bekvämligheter samtidigt som man omsorgsfullt bevarat de ursprungliga spåren av historien. Det verkar vara ett romantiskt och fridfullt ställe dit jag gärna skulle åka för att koppla av och ladda batterierna.

Bilder: legrottedellacivita.com

7 thoughts on “Bo i historiska grottor

  1. Då får jag nog ha någon med mig som kan hålla handen när det blir mörkt och jag hör konstiga ljud 🙂

    Eller kan man bo bara dagtid kanske…

  2. Det såg ju superläckert ut! Kan dock tänka mig att man är lite smårädd på natten och att det ekar ganska mycket i de höga lokalerna. Men vilken upplevelse
    Kram
    Helena

Kommentera

