Köksplaneringen klar

Nu har vi äääntligen velat klart med köket. Det har tagit sin lilla tid att komma fram till ett så bra beslut som möjligt och vi har fått lov att tänka om många gånger längs vägen av olika anledningar. Bara det här med att välja köksleverantör drog ju ut på tiden. Vissa har inga luckor som passar stilen vi har tänkt oss, vissa har bra luckor men inga skåp i de mått vi vill ha, vissa kökssäljare är omständiga och okunniga, lämnar fel uppgifter eller verkar helt enkelt inte vara ett dugg intresserade av att sälja. Nu blir det genomgående ett Ballingslövkök och jag måste säga att säljaren har varit suverän på alla sätt och vis. Polymerglasluckorna hos de andra leverantörerna var så överdrivet dyra så vi bestämde oss istället för vita högblanka luckor till överskåpen, även de från Ballingslöv. På underskåpen och täcklisterna runt överskåpen blir det svartbets. Vitvarorna kommer från Siemens.

Val köket

Man tänker kanske inte på hur mycket planering och jobb det ligger bakom ett kök  men man vill ju göra det så lättarbetat och praktiskt som möjligt så man får ett kök som passar just oss och våra behov och samtidigt hålla sig inom ramen för vad det får kosta. Jag har nog aldrig bott någonstans där jag varit nöjd med köket. Alltid har det varit någonting som jag irriterat mig på. Platsbrist, dålig förvaring, placering… När vi flyttat in i huset kommer vi garanterat att komma på saker vi skulle vilja ändra på men nu har vi gjort det bästa vi kunnat med de medel vi har.

Finns det något ni skulle vilja ändra på eller förbättra i era kök?

Bilder: Ballingslöv och Myresjöhus tillvalskatalog

8 thoughts on “Köksplaneringen klar

  1. Ja det är verkligen en hel del planerande för att få ihop det till ett hus. Kul att ni hittade en bra säljare till slut, det gör så himla mycket, synd att så få fortfarande inte riktigt hajat att det är så viktigt.
    Lycka till med köket och jag önskar dig en härlig helg
    Kram
    Helena

  2. Hehe, ja vi har faktiskt en del saker vi nog vill ändra på. Men det är ju inget man börjar göra när man precis flyttat in direkt. En del luckor öppnas åt ”fel” håll. Kanske lite för lite förvaring. Lite lite bänkyta. Jag hade nog gärna velat ha en pyrolysugn ist för en ”vanlig” (lätt ändrat i o f) De större ändringarna får vänta…

  3. När vi renoverade vår nuvarande lägenhet så byggdes köket om helt. Jag rekommenderar stora arbetsytor, mycket plats mellan bänkskiva och överskåp (så att man ser och kan röra sig ordentligt), en stor, djup vask där vi kan diska braspannor och stora grejer (då det lilla diskas i diskmaskin), stora skafferi, mycket förvaring och induktionshäll (det går ungefär så fort som en gasspis, fortare ibland). Nu är det en fröjd att laga mat!

    Vi har också svarta vitvaror, väldigt fina 🙂

    kram /iris

  4. Om jag gör en husrenovering igen så ska jag nog tänka lite mer att standard är standard av en mycket god anledning. Allt vi har varit lite ”crazy” med har blivit både extra dyrt och framförallt extra bekymmer. Jag tänker på min fjäderkran i köket, avlång golvbrunn i badrummet, badkarsbyten, extra stor köksfläkt, ”fyrkantig” eldstad osv osv…

  5. Åh så snyggt det kommer att bli!
    Mitt kök är ju nu nästan 2 år gammalt och visst finns det massor jag skulle gjort annorlunda om jag skulle göra om det idag. Tex, skulle jag göra plats för ett riktigt skafferi. Åh vad jag saknar ett riktigt skafferi! Trots bra med skåp så slår det inte ett skafferi. Det jag också vill ha är bättre belysning. Valde en stor spott till köket men mindre till resterande delen av övervåningen och hade jag installerat dem idag så hade jag valt samma överallt. Och idag hade jag valt att lägga pengarna på en glasskiva istället för kakel.

    Men det jag är nöjd med är att vi byggt upp kylen och frysen på en sockel. Lättare översikt och inte lika långt ner till grönskakslådan. Jag är också väldigt nöjd med att vi valde elektrolux med ismaskin i frysen och kolsyrat vatten i kylen. Diskmaskinen är också uppbyggd för enklare hantering av i och urplockning. Jag gillar bänkytan och att vi har två diskhoar, en stor på ena sidan och en mindre brevid spisen på andra sidan.
    Jag gillar våra bänkskivor som är nio cm tjocka. Så än så länge är fördelarna fler än nackdelarna. Men när matrummet görs så är det inte omöjligt att det blir en ombyggnad och därmed ett skafferi 🙂

  6. Håller precis med angående säljare, vi har också ifrågasatt om vissa av dem verkligen valt rätt jobb?! Vi valde att köpa alla vitvaror vid sidan om för att få det som vi tänkt oss, annars är stilpaket svart super snyggt. Vår diskmaskin är upphöjd – så det hoppas jag ska underlätta i köket. Däremot fick vi en mindre vask, vilket inte är så praktiskt. Det bästa vi gjort när vi renoverade vårt gamla kök var att fixa lådfronter till alla skåp och välja stora skåp för bättre överblick direkt. Det sämsta var att placera kyl/frys för långt ifrån häll-vask, man går rätt mycket fram och tillbaka i köket. /Sofia

  7. Åh vad underbart snyggt det kommer att bli! Blir alldeles knäsvag… Vill så gärna renovera vårt men det funkar inte just nu. Tills pengarna finns får jag spana på hur ert tar form=) Trevlig lördagkväll på dig!

  8. Vilket kök ni kommer att få! Vi är ju precis färdiga med vår köksrenovering och jag fullkomligt älskar mitt kök! För mig var det viktigt med ordentliga arbetsytor och rymd!

    Ha en skön söndag!

Kommentera

