Blindtest i huset

Jag lovade att visa bilder från huset men vi spacklar, slipar och målar fortfarande så den enda skillnaden från tidigare bilder är att vissa väggar är vita (och vissa tak svarta). Ingen större synlig skillnad alltså. Underarbetet tar ju en evinnerlig tid. Dessutom har vi jag haft svårt att välja nyans. Henrik tycker väl att vitt är vitt medan jag anser att det finns hundra olika alternativ och att man måste välja med omsorg. Lägg sedan till att jag är ganska velig så förstår ni att det tar lite längre tid än om Henrik hade fått bestämma, dvs, smetat på första bästa väggfärg, ”tjoff tjoff klart”.

Igår hade han ordnat ett blindtest till mig i köket där han målat upp olika fält med vitt. Vid första anblicken fastnade jag för nummer två (Lady Pure Color). Men när jag jämfört med provbitar på skåpluckor och bänkskiva och dessutom gjort ett litet ”smutstest” bestämde jag mig för nummer tre (Beckers).

I Viggos rum har Henrik testat en mörkgrå färg som blev helt fel. Idag var jag till färgaffären för att köpa en annan nyans. Naturligtvis hade de den inte hemma så jag får vänta ytterligare några dagar på att testa den. Köpte dock med mig griffelfärg och magnetfärg som vi ska ha i köket eller på kontoret.

Förutom ångest över färgbesluten stör jag mig enormt mycket på eldstaden. Eftersom Henrik absolut skulle ha en vattenmantlad kamin så blev den mycket djupare än jag tänkt från början när vi ritade om planritningen. Kaminen muras in och blir därmed ännu djupare. Nu har ytterligare en decimeter lagts till på grund av någon bestämmelse så nu är det en grotesk sak som tar enormt mycket plats.  Tanken var från början att den skulle muras ända upp till taket men som det blir nu skulle det resultera i att inget ljus alls kommer in i hallen och det skulle nog inte vara snyggt över huvud taget. Nu vet jag inte alls hur vi ska mura den. Dessutom blir det så trångt mellan kaminen och kyl- och frysväggen att vi har fått ändra väggarna till täcksidor för att spara in några extra centimetrar. Helst skulle jag vilja jämna den med golvet. Lägga parkett över skiten och låtsas som ingenting. Hade jag vetat exakt hur djup den skulle bli i slutänden hade jag naturligtvis placerat den någon annanstans. Ja så går det när man inte planerar allt in i minsta detalj innan man gjuter plattan.

10 thoughts on “Blindtest i huset

  1. Vad roligt med testet av vit färg. Vit är ju verkligen inte ”bara” vit, utan en uppsjö av val att göra. Hoppas du till slut blir nöjd med kaminen ändå.

  2. Vet hur drygt det är med färgval. Jag slet för att hitta rätt färg till dotterns rum. Vi ska också ha vattenmantlad kamin sen. Den ska ju sitta på samma system som pannan i garaget. Vad har ni för värme annars i huset? Kommer kaminen användas till att värma huset eller är det för att mysa?

  3. Än en gång känner jag igen mig själv så väl. Det är så otroligt svårt att se hur slutresultatet kommer bli från skiss. Jag upplevde att jag alltid trodde att allting var så mycket större än vad det faktiska resultatet blev. Själva gjorde vi ett drastiskt beslut mitt i allt och rev ner den gamla muren till eldstaden, något som vi kanske i efterhand ångrar lite. Hade varit så skönt med en kamin, speciellt efter denna vinter och det hade varit superläckert med tegelstensmur i badrummen. Men men, man får se det som att det är så mycket beslut så alla beslut kan inte bli perfekt. Även om jag lärt mig otroligt mycket av att bygga hus, de säger ju att det tredje huset blir bäst och det ligger nog något i det.
    Lycka till nu
    Kram
    Helena

  4. Ser bra ut 🙂 vi har också Beckers S0502 tror jag, just för listerna ska smälta in i helheten och inte se smutsiga ut. Vad har ni för nummer??

  5. Vi har ju också funderat på kamin…. men plattsättaren ”ville inte” lägga i tilluftsröret då vi påtalade detta. Vilket i sin tur innebär att vi kan sätta vår kamin i princip var som helst för det spelar ingen roll med tillfuften ändå! Detta har vi fått höra från flera håll, det är så gott om lufttillförsel i huset ändå. (Vilket ger fler valmöjligheter förstås.) Men jag tycker nog att du ändå valt rätt vägg att placera kaminen, jag menar att det skulle kännas fel att ha den in mot barnen om det skulle hända något. Orginalplaceringen på mittenväggen gillade inte jag iaf. /S

  6. Usch, jag känner igen din ångest över murningen! Skitjobbigt när man har en bild av hur man vill ha det och så stöter man på praktiska hinder. Jag kände precis samma sak över vår öppnaspis i köket. Jag hatade den innan den ens var gjord, men nu står den där, en klump och jag älskar den.

    Å du, passa dig för att snöa in på färgval, jag blev gråhårig! Bokstavligen.

  7. Märkligt det där, att det finns så många nyanser av en färg! Förstår beslutsångesten!!

    Oj oj OJ va det har hänt mycket med huset, så kul! Mindre roligt med kamin dock :-/ Kan inte vara så roligt när man vill ha så mycket luft som det bara går att åstadkomma..

  8. Men va trist men det kommer bli super ändå!!!! Färg är inte lätt vi har vit badrumsfärg på alla våra väggar 🙂 Så att jag kan torka av efter ellas små fingrar 🙂
    Läste om dina planer för glas. klart ni ska ha glas!!! Ääää va då inte lätt att få tätt. Tokig snickare 😛
    Det är samam som glas mosaik fast större. Bakom har vi dem godkända våtrumsplattorna sedan tätskick för säkerhetesskull fast att det ska räcka med skivorna. sedan fäste vi skivan med special lim för montage och sedan fogning bara. Våran glasskiva är lackerad direkt från glasmästaren för att den sak vara slittålig och är 8mm. Kör påglas super lätt att hålla rent också!!!!!

Kommentera

