Spirande lycka vid huset

Igår var vi ute i huset igen. Hela familjen var på ett strålande humör och solen lyste in genom fönstren och plötsligt verkade inte huset så litet längre. Det är underligt hur intrycken kan ändras bara för att man är glad och solen skiner.

Henrik och Anders lade golv i arbetsrummet och i Viggos rum. Golvet blev jättefint, snyggare än jag tänkt mig. Genast förvandlades rummen från arbetsplats till nästan färdigt och det var jätteskoj att se. Jag målade lite och busade med Viggo som kutade om kring och tjoade ”MEA BUS”! Vi tog en liten promenad på skogsvägen och lyssnade på fågelkvittret, givetvis satt vi i vägföreningens traktor en stund där Viggo rattade och fingrade på alla spakar, ett stående inslag på våra promenader.

Viggo: ”Köja kakoj, bjum bjum!”
Mamman: ”Brum brum, ska vi inte gå och titta lite i skogen?”
Viggo: ”Näj! Köja kakoj, bjum bjum! Täng döjjen!”
Mamman: ”Men i skogen finns det fåglar! Och kanske en älg! Ska vi gå och titta på djuren?”
Viggo: ”TÄNG DÖJJEN!”
Mamman: ”Det kanske finns en kisse i skogen!”
Viggo: ”KAKOJ! BJUM BJUM!”
Mamman: ”Vet du viggo, jag tror det finns elefanter i skogen, och lejon och tigrar, kanske barbapapa bor där!”
Viggo: ”Bapapapa???”

Sen gick vi i skogen en sväng. Vi såg inte till Barbapapa men det gjorde inte så mycket. Det var hur varmt som helst och man kände att våren verkligen är på väg. Jag längtar så tills vi blir lantisar och jag har till och med lust att påta lite i jorden. Alla som känner mig vet att detta inte hör till vanligheterna.

Vår hos Granit

Bilder: Granit

6 thoughts on “Spirande lycka vid huset

Kommentera

