Drömmar om en altan


Bild: Exclusivelife.fr

Medan vi kaklar badrum och ligger på knä och skurar bort fog i groventrén drömmer vi om lata sommardagar på en framtida altan bakom huset. En altan där vi kan ha mysiga grillkvällar med vänner, duka till kalas när Viggo fyller år eller bara slappa med en bra bok sådana där dagar då man har så pass lite på ”att-göra-listan” att man kan tänka ”asch, det tar vi imorgon”.

Vad tycker du är viktigast med en altan, balkong eller uteplats?


Bild: Exclusivelife.fr


Hotel Riad Meriem Marrakech, Marocko, Bild: Hoosta.com


Hotel Riad Meriem Marrakech, Marocko, Bild: Hoosta.com


25 Hours Hotel, Hamburg, Bild: Designhotels.com


Takträdgård i Sydney, Bild: Secretgardens.com


Takträdgård i Sydney, Bild: Secretgardens.com

6 thoughts on “Drömmar om en altan

  1. Jag önskar att jag kunde svara på den frågan, vi håller just nu på med vår uteplats. Idag har dom paddat gruset och det är dags att bestämma sig för vad nästa steg är…

    Men vad är viktigast? Skugga, avskildhet, växter, utrymme, sittplatser, liggplatser, grillen, ungarna, leksaker???

  2. Bra sittplatser – både för att kunna äta mat, sitta ner och prata och vila. Skugga och lä är superviktigt. Vi har precis blivit klara med vårt utekök och det är verkligen suveränt. Jag ser fram emot att ha allt på plats och slippa springa ut och in hela tiden.
    /Kristina

  3. WOW vilka bilder! Vill ha 🙂 Det viktigaste för mig med en uteplats är att man skapar plats för umgänge och avkoppling, och skärmar av mot resten av trädgården. Ett rum i trädgården. Jag hade själv gärna haft både ett uterum och en altan utanför det – så att man kan vara ”ute” i alla väder. Runt uteplatsen hade jag nog satt lite blandningar av bambu och högt gräs. Och på gräsmattan utanför det kunde barnen härja fritt.

  4. Åh jag saknar verkligen att ha något sådant. Vad som helst som gör att man bara kan gå ut ifrån sitt rum och ut i luften.
    Har varit hemma i Sverige och njutit av mina föräldrars gräsmatta till max. Nu vill jag ha en också.
    Visst bor vi nära en park, men det är INTE samma sak.
    Så det viktigaste för mig, blir att den ska sitta på MITT hus 😉
    Hälsningar
    Yohanna

Kommentera

