Konsten att rensa i röran

Den här dagen har jag spenderat i vårat stora, överfyllda, stekheta vindsförråd. Ambitionen var att sortera ut allt skräp och köra iväg med stora lass till återbruket. Resultatet: En fjärdedels sopsäck med skräp. Ibland är jag verkligen värdelös på att kasta saker.

Jag har blivit sittandes med gamla foton och brev, priser från kattutställningar som förde mig tillbaks till tiden då jag hade två fina Orientaler som gick bort alldeles för tidigt. Min gamla skruttiga stereo som jag köpte för min allra första lön har hängt med från förråd till förråd av nostalgiska skäl men nu ryker den. Jag hittade gamla sjukhusjournaler med anteckningar från 78 då jag slagit upp ett jack i pannan efter att ha snubblat på en trave mattor som farmor rullat ihop, vilket i sin tur resulterade i andra minnen av farmor och farfar och nostalgiska tårar. Ja ni förstår ju, den här rensningen tar tid.

Många lådor har hängt med i flera flyttar helt enkelt därför att man inte haft tid att gå igenom allt. Den här gången vägrar jag att släpa med mig en massa skräp som vi inte använder till nya huset. Men att rensa ut är tidskrävande, speciellt när det var 10 år eller mer, sedan man gjorde det sist. Nu har jag dock gått igenom det mesta och märkt upp allt med lappar.

När man rensar bland saker bör man fråga sig själv: Behöver jag det här? Mår jag bra av det här? Kommer jag att sakna det om jag slänger det? Om svaret är nej – släng för tusan! Saker man inte använt på fem år kommer man garanterat inte att använda igen.

Vissa saker, som gamla foton, barndomsminnen och kärleksbrev eller barnens första kläder kanske inte är så lätt att göra sig av med. De hamnar i ”Nostalgilådan”. Andra saker är svåra att ta ställning till och istället för att ödsla en massa tid på att fundera på om jag ska spara, sälja, ge bort eller kasta lägger jag dem i ”Dilemmalådan”. Den tar jag tag i sedan när allt annat är klart.

Jag har läst någonstans att man kan skaffa sig perspektiv på vad saker egentligen betyder genom att ställa sig frågan: ”Vilka saker skulle jag rädda om det började brinna?”

Vad har du svårt att slänga?

7 thoughts on “Konsten att rensa i röran

  1. Jag har inte svårt att slänga. Jag kastar, skänker bort hej vilt. Ibland kan lite eftertanke vara bra men det är så befriande att slänga!

  2. Jag har inga problem med att slänga grejer. Det ger mig snarare en riktigt skön känsla! men min sambo däremot han spar på allt!

  3. Det bor tyvärr en hamster i mig så jag har svårt att göra mig av med saker…. men när jag väl rensar så rensar jag FÖR mycket. Men ler igenkännande åt din nostalgitripp, det är allt roligt att få göra sådana resor ibland. KRAM!

  4. Håller just nu på att läsa ”Rensa i röran med feng shui” Där det står exakt det här i. Är riktigt peppande att faktiskt släppa taget om saker som man inte har kunnat slänga på många år.
    Konstigt nog så ger det energi och man får lust att fortsätta. Även om nostalgi gör det svårt och kan kan bli sittande och tänka.
    Lycka till med resterande rensning!

Kommentera

