25hours Hotel – Cirkuskänsla i Wien

25hours Hotels designar sina hotell med inspiration från omgivningarna och inget av dem är det andra likt. Varje hotell är berättar en egen historia och är speciellt utformat med tanke på dess läge. Jag har tidigare skrivit om bland annat 25 Hours Hotel Tailored by Levis, som har jeans som inredningens röda tråd. Varför? Helt enkelt för att de ligger granne med Levi Strauss’ tyska huvudkontor.

Även 25hours Hotel Spectacle i Wien är designat med stadens kännetecken i åtanke och med en stor dos fantasi och lekfullhet. Här har man inspirerats av Wiens musikscen, traditionell cirkus och Spanska Ridskolan som är belägen här. Man har utformat en atmosfär där råa betonggolv möter tunga sammetsgardiner och där sågspån samsas med handplockade antikviteter. Väggarna är prydda med färgglada målningar av Olaf Hajek, en av Tysklands mest kända illustratörer.

Jag hör ljudet av cirkusföreställningar, klapprande hovar och symfoniorkestrar och jag förförs av den drömlika, smått galna låtsasvärlden. Om jag någon gång kommer till Wien vet jag vilket hotell jag ska välja.

Bilder: 25hours-hotels.com

2 thoughts on “25hours Hotel – Cirkuskänsla i Wien

Kommentera

