När flyttar vi in?

Det är många som undrar när det är dags för oss att flytta in. Det här projektet har pågått så länge nu att det nästan känns overkligt att vi till slut kommer att köra flyttlasset och faktiskt bo där.
Resan med huset började hösten 2009 när vi köpte tomten. Innan dess sprang vi på lägenhetsvisningar och husvisningar och var med och fajtades om ett par objekt så själva jakten på vår bostad har pågått länge.

Från början bestämde vi oss för ett hus från Björklidenhus och inflytt var beräknad till augusti 2010. I mars 2010 beslutade vi oss av olika anledningar att byta husleverantör och därmed försköts tidsplaneringen rejält och vi fick börja om från början med planering, alla val, göra om ritningar, etc.

På våren och sommaren 2010 gjordes markarbeten och och plattan gjöts.
I oktober 2010 kom huset och ytterväggarna restes och taket lades på.

Tanken var sedan att huset skulle vara färdigt i våras men när man bygger själv förstår man att det inte går lika snabbt som man tänkt sig och att tidsplaneringen sällan håller. Saker drar ut på tiden, problem uppstår, man blir sjuk och även om man bara vill köra på och bygga varje ledig stund så inser man till slut att man ibland måste prioritera annat för att inte bli tokig. Tid med familjen och tid med vänner är så viktigt för att man ska må bra.

Som tur är har vi vänner och familj som hjälper till med både bygge och barnpassning. Det är vi enormt tacksamma över.

Henrik är tidsoptimisten i vår familj. Han säger nu att vi ska flytta in i slutet av sommaren. Själv tror jag mer på en höstflytt. Mer precis än så kan jag inte vara. För det är omöjligt att ha en exakt tidsplan när man har barn och två heltidsjobb vid sidan av bygget.

Vad händer i huset just nu då?
Henrik monterar färdigt köket och lägger golv i allrummet. Där ska han sedan sockla och sätta i alla dörrar. Han lägger mjukfog i svarta badrummet och ställer in underskåp, blandare, bänkskiva, torkskåp, etc i groventrén.
Jag har balanserat på stegar och målat kaminen, taket med stjärnhimlen som jag rev ner sitter nu där det ska. Jag måste säga att jag är ganska stolt över mig själv att jag lyckades få till det. Igår grundmålade jag det och nu målar vi det vitt. Det är ganska pilligt att måla bland alla trådar som hänger ner.
Elektrikern har kollat att all el är ok.
Vi ska ta dit glasmästaren som ska hjälpa oss med glasskivorna i köket och duschen. Sen ska stora badrummet kaklas och toaletter och övrig badrumsinredning sättas på plats.

2 thoughts on “När flyttar vi in?

Kommentera

