Apropå städfirmor

Jag har tidigare nämnt att vi inte alls var nöjda med städningen av huset. Vi hade på förhand anlitat samma firma både till städning av huset och till lägenheten vi flyttade från. En timme innan städningen var klar fick vi ett sms om att vi skulle komma ut till huset och besikta jobbet. Väl där såg vi att de fuskat rätt rejält. I offerten stod det till exempel klart och tydligt att de skulle torka alla väggar vilket de inte gjort. Suckande fick de gå ut i sin lilla skruttbil och hämta städgrejerna de redan packat in. Efter max 10 minuter kom de ut från huset igen. Jag tvivlar på att man torkar alla väggar i ett helt hus på 10 minuter. Henrik fick peka ut flera smutsfläckar på väggarna som de ”missat”. Nåja, vi gick vidare och såg att de inte torkat ur skåp och lådor ordentligt, det var damm lite överallt, golven var flammiga, fönstren var flammiga, det satt tejprester kvar på golvet, i det svarta badrummet är det en enorm vit fläck över några kakelplattor. Jag vete tusan vad de gjort, jag hoppas verkligen att kaklet går att återställa.

Vi går vidare till lägenheten. Vi kunde själva inte komma dit och kontrollera jobbet men Henriks systerdotter Patricia var snäll och gjorde det åt oss. Där hade de varken torkat ur kyl, frys eller ugn. De hade inte ens dragit fram ugnen(!) De hade inte torkat lampknapparna och det låg dammtussar på golven. De hade inte torkat runt toaletten eller tvättat bort kalkrester i duschen. Över spisen sitter ett ventilationsgaller eftersom det inte fanns någon fläkt. Det var helt missat och fullt med damm och flott. Golv och fönster var flammiga.
Patricia påpekade allt som de missat varpå de suckade och klagade att ”då var de ju tvugna att jobba hela daaan om de skulle göra allt det”.
De jobbade vidare och sms:ade att de var klara vilket de inte alls var. Fyra gånger fick Patricia återvända innan hon kunde anse att de var färdiga.

Man kan vara mer eller mindre engegerad i sitt jobb och man behöver kanske inte hälsa på kunden om man känner att livet är pest men köper man en tjänst så vill man ha den korrekt utförd. En flyttstäd är inte en vanlig städning. Det ska vara skinande rent överallt tycker jag. Man ska åtminstone göra allt som står i offerten. Eller hur!

Henrik har pratat med firman som nu vill komma och åtgärda felen. Vi får väl se hur det blir med den saken. Aros Home Consulting är hur som helst inget företag jag rekommenderar.

Ikväll blev det ett något grinigt inlägg men för övrigt är livet strålande just nu! 🙂 Mer om det en annan dag.

Natti natti!

3 thoughts on “Apropå städfirmor

  1. Fy vad trist! Bra att ni sade till så de fick åtgärda allt. Såklart jobbet ska vara proffsigt gjort. Trist att behöva påpeka så många gånger, det tar liksom energi.

  2. Min mamma grät över hur dåligt arbete deras städfirma utfört av huset de just flyttade till. Och då var det tredje gången det blev städat, först av förre husägaren sen av en firma min mamma anlitat och själv betalt och tredje gången av firman som fick bakläxa efter första omgången.

    Innan huset gick att bo i fick hon till sist göra jobbet själv. Tragiskt när man betalar det man tror är proffs för att göra jobbet! Och jag håller med dig – en flyttstäd är speciell!

    Är det kanske så att latgrisar utan ambitioner får städjobben? Och vem driver firmorna helt utan yrkesstolthet?

    Äsch, jag blir förbannad!

    Kanske mest för att jag själv skulle vilja ha hjälp en gång i veckan men jag vet inte var jag ska vända mig. Självklart är det skillnad på städfirmor och städfirmor, men här finns inte så många att välja på…

    Hur som helst, lycka till till er och hoppas att det löser sig!

    Kram

  3. Har motsvarande erfarenheter av samma städbolag. Fick nedslag vid utflyttningen av hyresvärden, det fanns tid att åtgärda, de kom tillbaka och drog faktiskt in mer skit än de städade undan. Fick en faktura från hyresvärden, krävdes en hel del* innan aros home consulting betalade den.
    * är ändå jurist och kan vara ganska elak vad gäller att hålla inne både mina och Skatteverkets rotpengar genom att börja ringa runt.

Kommentera

