Tävling – Vinn Britakanna

Tävlingen är avslutad. Grattis säger vi till Ammi!
Vinnaren är meddelad via mail.

Det är ganska fantastiskt egentligen att man får drickbart vatten i sin egen kran. När jag bodde i stan tänkte jag inte så mycket på det, förutom ibland när man kånkade vattenflaskor i utlandet. Sedan tre månader tillbaka bor vi dock i hus med egen borrad brunn och jag har förstått att det inte är så lätt att få perfekt vatten sådär i en handvändning. Det är väl det enda riktiga problemet jag har med omställningen till lantlivet just nu – vattnet. Dels blir det inte hett nog för mig, smink och feta krämer är helt omöjligt att tvätta bort med vattnet. Jag har fått veta att det hos oss beror på att vattnet är för mjukt, inte för hårt som jag trodde först. En annan inte så angenäm detalj är att vattnet oftast inte luktar gott. Inte gott alls.
Efter mycket om och men fick vi iväg vattenprover för undersökning. Svaret kom med det inte så glädjande men ganska väntade resultatet att vattnet överskred vissa gränsvärden när det gäller dricksvatten. Detta ska vi givetvis åtgärda men allt tar ju sin tid.

Nåja, det är anledningen till att jag blev intresserad av Britakannan som gör vatten renare, friskare och godare. Den passar extra bra just för hushåll med egen brunn som ibland har problem med vattnet.
Britakannan filtrerar kranvattnet från klor, kalk och andra tungmetaller som inte är bra för vår hälsa. Kannan är inte enbart bra i reningssyfte då vattnet också blir klarare, godare och förbättrar smaken.

Så här funkar det
I Britakannan finns en löstagbar tratt med en MAXTRA-patron i botten. Patronen är nyckeln till att vattnet renas och smakar bättre. Trots att filtreringen sker i fyra steg, går det snabbt och resultatet blir ett renare, klarare och framförallt godare dricksvatten.

Filtreringen sker i fyra steg:
1. Vattnet filtreras genom ett nätfilter och filtrerar bort partiklar som vi annars hade fått i oss t.ex. avfällningar från gamla vattenledningar.
2. Jonbytaren i MAXTRA-patronen träder i kraft vilket bland annat sänker halterna av ohälsosamma metaller som bly, aluminium och koppar.
3. Vattnet filtreras med aktivt kol, en metod som minskar ämnen som exempelvis klor som påverkar lukt och smak på dricksvattnet.
4. Ett finmaskigt nät som fångar upp de allra finaste partiklarna från hela processen.

Mer information finns på http://www.shop.brita.se/.

För att vinna en egen Britakanna behöver du bara besvara en fråga. 
– Vilket år och av vem grundades Brita?

Inga kommentarer kommer att visas förrän tävlingen är avslutad.

16:e januari drar vi en vinnare som meddelas per e-post.
Lycka till!

Tävlingen är avslutad.

31 thoughts on “Tävling – Vinn Britakanna

  1. Hej!
    Brita grundades i Tyskland år 1966 av Heinz Hankammer,
    Nu hoppas jag massor på att få vinna denna kanonuppfinning åt min mor som har samma problem som du. Tack för en bra blogg!
    Kram Erica

  2. Grundat i Tyskland av Heinz Hankammer år 1966. Brita är hans dotter. 🙂
    Jag skulle vilja vinna för att ge den till min kusin som precis köpt hus med egen brunn. Hon har samma problem som dig; det smakar inte bra, så hon får hämta vatten i dunkar hos snälla släktingar för att kunna ha dricksvatten hemma.

  3. Hej! Jag vill gärna vara med och tävla, jag fastnade för kannan för att vi har småbarn hemma och det känns självklart bra att kunna erbjuda dem rent och gott vatten.
    Svaret på tävlingsfrågan är: Året var 1966 och det grundades av Heinz Hankammer
    Nu håller jag mina tummar att jag vinner =)
    Tack för en riktigt inspirerande blogg
    Mvh/Ammi

  4. Jag vill gärna vara med och tävla om en Brita-kanna till min pappa som har egen brunn. Hans vatten är inget vidare så för tillfället köper han sitt dricksvatten på flaska, jobbigt att släpa på och inte bra för miljön! Jag tror att svaret är: Heinz Hankammer grundade BRITA år 1966. Håller tummarna!

  5. Hej!

    Brita grundades 1966 av Heinz Hankammer! Jag skulle väldigt gärna vilja vinna Britakannan då mina föräldrar har avlagringar av koppar i sitt vatten och färgar mitt hår grönt. Inte så snyggt och vi har inte hittat någon lösning på detta och det känns inte så hälsosamt presic som du säger att dricka ”orent” vatten. Skulle gärna vilja testa denna produkt!

Kommentera

