Altan med svart räcke

Viggo grillar på vårt nya altandäck som blir så fint, så fint. Nästa steg är att bygga räcket och en vägg i ena änden som insynsskydd. Vi dividerar om huruvida vägg och räcke ska vara träfärgat, vitt eller svart. Jag känner att träfärgat gör att det ser lite halvfärdigt ut och röstar på svart för att binda ihop altanen med resten av huset. Henrik är dock av en annan mening. Vad tycker ni? Är svart för mycket kanske? För skarpt?
Sedan känner jag att vi måste hitta på något som gör att det händer något på altanen så att det inte bara blir en enorm dansbana.

Nedanstående bild hittade jag hos Ting ute & inne via Julias inspiration. Snyggt med svart till det träfärgade och riktigt läckert med de uppsågade hålen som låter växterna bli en del av altanen.

När jag ser den här bilden från Studio Karin ångrar jag att vi inte valde att göra balkar över en del av altanen. Detta går iochförsig att fixa om vi byter ut en stolpe i staketet.

Utanför vår altan kommer snart en fin gräsmatta att bre ut sig men innan dess krävs det ganska mycket jobb. Förra sommaren plockade vi sten och rötter till förbannelse.
Vi har harvat och jämnat till marken och nu ska vi plocka sten och jämna till ännu mer.


Viggo hjälper till med tomtarbetet.

Grannarnas gräsmattor börjar bli riktigt gröna och fina medan vår tomt ser ut så här. I det här fallet är faktiskt gräset grönare på andra sidan.

Här, här och här finns mer altaninspiration.

11 reaktioner på “Altan med svart räcke

  1. Nu vet jag inte hur ni har tänkt att räcket ska se ut. Men jag kan tänka mig att räcket kan vara i trä och sen ha en liggande ”bräda” över räcket som är i svart. Ev. även stolparna.. Hoppas du förstår hur jag tänker.. ;)

  2. Jaja, men jag är helt säker på att gräset inomhus hos er är betydligt grönare än på andra sidan! :)

    Jag planerar trädetaljerna till vår uteplats i svart, men det blir som en kontrast mot huset som i framtiden ska bli vitt. Så för er del håller jag nog med karln och röstar trä. Men jag hade kört åt körsbärshållet för att byta ut den där ”ofärdiga” känslan mot lyx istället :)

  3. har inget förslag på färg egentligen men föreslår ett slags tak vid vindskyddet som liknar det på bilden med gardinerna men mycket tätare så att det ger halvskugga. Det skulle jag själv vilja ha. Har man gröna fingrar skulle vinrankor kunna klättra där.

  4. Hotel Riad Meriem Marrakech har jag vart på och det ser än mer snyggt ut i verklighet.
    Kika gärna in på facebook.com/antiklyrik där finns lite inspirationsbilder för altan/balkong till sommarens trender dem har även tips och idéer.

  5. Jag ´röstar på svart =)
    Jag tycker det är supersnyggt med de gröna växterna till det svarta, fin kontrast,
    Ting ute & inne är helt i min smak. De gör så mycket som är så extremt fint. Modern trädgård!
    Ingen dum idé med utsågade hål till växter. Tycker jag absolut att ni ska satsa på.

    Vilken fin grill Viggo har =) var är den inhandlad?

    Kan ha det gott

Kommentera

