Sjukhusmiljöns betydelse för att lugna patienter

Nej, ingen bebis än… Det är några som undrat och det förstår jag eftersom det är glest mellan uppdateringarna nu. Jag är ganska trött eftersom jag har problem att sova på grund av värken men har äntligen fått bra hjälp av läkare och barnmorskor på Akademiska. I torsdags gav de mig en hästdos krumelurpiller mot värken och för sömnen, en redig morfinspruta i rumpan och stoppade ner mig i en skön säng, rullade in mig på ett lugnt rum där jag fick knoppa in och vara smärtfri för första gången på månader. (Givetvis med full koll på att bebis mådde bra). Personalen var fantastisk och gjorde mig lugn och trygg.

Ytterligare en detalj jag tänkte på var hur olika typer av rum påverkar en. Jag var inlagd en natt tidigare utan resultat då jag låg i en liten säng som stod mitt i ett stort rum med kala väggar, färgsatta med typisk ångestframkallande sjukhusnyans, utan en endaste tavla att fästa blicken på och kall, klinisk sjukhusbelysning, allt ackompanjerat av en stressande, högt tickande väggklocka. Nu sist fick jag ett litet ombonat rum med varma behagliga färger och en lampa med varmt, mjukt sken. Bara det ingav ju en helt annan känsla av trygghet och lugn – såklart. Det är ju ingen nyhet att det är på det viset men det förvånar mig att man inte inreder vissa vårdavdelningar på ett annat sätt. Åtminstone sådana där lugn och trygghet är av stor betydelse för läkning och rehabilitering. Det borde ju gå att genomföra med relativt små medel. Och satsar man en smula på en avkopplande inredning som inger välbefinnande istället för oro och stress kanske man sparar en slant på snabbare tillfrisknande och kortare eller färre vårdtider för patieterna.

Kommentera

