Anonym, privat eller någonstans mittemellan?

Jag läste någonstans att jag saknar integritet eftersom jag lägger ut bilder på mina barn. Jag blev lite ledsen om jag ska vara ärlig och det fick mig att fundera.
Den huvudsakliga inriktningen på bloggen är inredning men jag har medvetet valt en lite personligare vinkling på min blogg, dels eftersom jag själv finner sådana bloggar mer intressanta och dels eftersom de flesta inlägg faktiskt handlat om våra egna privata projekt, renoveringar och husbygge med bilder från vårt hem. Jag tänker alltid en gång extra innan jag publicerar bilder där barnen är med och är noga med att inte visa för mycket. När Anton föddes i september ville jag som stolt mamma tala om nyheten och samtidigt förklara varför det blev glesare mellan inläggen. Av någon anledning kanske vissa tycker att det är opassande. Men varför? Jag är nyfiken… Är det för att man vill att detta ska vara en renodlad anonym inredningsblogg och att bilderna inte hör hit? Isåfall finns det massor av andra fina inrednings- och designbloggar att välja. Eller handlar det om barnens integritet? Det kan jag förstå men undrar samtidigt vad som är skillnaden mellan att visa en fin bild på bloggen eller att basunera ut nyheten om barns födslar och födelsedagar i tidningen eller låta barnen synas i hemma-hos-reportage. Jag kan själv bli lite illa berörd när man ser bloggar som går långt över den gräns jag själv har när det gäller foton på barn.
Att jag visade en bild på Viggo, mig och min gravidmage var ett noga övervägt beslut. Jag valde att visa den eftersom jag tyckte att det var ett sådant vackert foto, taget av en fantastisk fotograf. Nej, den har inget med inredning att göra men bloggen är en spegling av mig och mitt liv även om inredning, husbygge och inspiration är den centrala delen.
Samtidigt har jag fått många uppskattande tillrop just på grund av min personliga framtoning så det här är väl en debatt som skulle kunna pågå i evigheter. Jag är trots allt nyfiken på vad ni tycker om ämnet. Borde man vara helt anonym eller var går er gräns när det gäller det här?


Viggos rum, fotograf: Maria Kallin

20 thoughts on “Anonym, privat eller någonstans mittemellan?

  1. Jag tillhör dem som gillar precis den ”nivån” du har på din blogg, där allt som läggs upp känns genomtänkt, personligt och passande, oavsett om det är enstaka ”privata” inlägg eller tips på hur ni har hittat intredningslösnigar i ert hem!

    Jag skyr inredningsbloggar som bara slänger upp inlägg efter inlägg med bilder de hittat på nätet och som de ”äääälskar”….. Sen brukar jag inte kommentera då jag följer bloggen i min RSS-läsare…

    Fortsätt som du gör så har du en trogen följare, och relativt nybliven husägare, i mig!

  2. Jag är en av dem som läser bloggar som är lite mer personliga. Får jag inte veta något om personen som skriver, lite om livet, lite om barnen eller om arbete, så slutar jag följa. Jag är inte intresserad av någons idéer om inredning – bara. Inte ens tidningar gör ju så, oftast får man se bilder på familjen som faktiskt bor där. Hur ska man annars förstå hur huset används?

  3. Ja det där är verkligen olika för alla, och att det just ska få vara olika tycker jag är det viktigaste. Det är ju ”författaren” till bloggen som får välja vad han/hon vill skriva om och vilka bilder som ska visas, sen är det ju upp till följaren att välja att läsa eller ej. Men visst är det så att alla inte kommer tycka om bloggen. Men just så är det ju resten av livet också, alla gillar inte samma böcker, vi gillar olika författare. Vissa läser expressen och andra Aftonbladet liksom🙂

    Jag tycker precis som du att en lagom touch av personliga inslag förgyller liksom det övriga. Ibland får min blogg mest fokus på familjen, av den anledning att det är det som förgyller mina dagar. Ibland får bloggen mest fokus på renovering, då när vi är inne i sådana projekt. Jag tycker du har en lagom nivå som passar mig. Både som läsare och skrivare av min egna blogg.

    Det är tråkigt att du ska behöva få ”påhopp” för detta. Jag har också fått det. Någon uttryckte sig tydligt att det var så tråkigt att läsa min blogg för att allt verkade så ”perfekt och tråkigt”. Mitt svar blev då att jag rekommenderade personen att inte ödsla tid på att läsa min blogg när det finns så många andra fina bloggar att välja på.

    Jag tycker du ska skriva/visa sådant på din blogg som DU själv gillar och känner att du vill visa. Fotot på din mage var underbart vacker. Jag är glad för att du visar även detta glimtar. Du har en väldigt fin mix på din blogg. Tack för allt fint du delar med dig!

    Kram Linda

  4. Jag tycker absolut att du ska fortsätta att lägga ut bilder på dina barn om du själv vill det! Det är ju såklart du själv som bestämmer och alla har olika åsikter om detta! Jag lägger ut bilder på vår son ibland, jag vill också att bloggen ska vara lite personlig! Vad tråkigt att du får påhopp angående detta! Du förtjänar istället en massa positiv respons på din fina blogg!

    Jag är en av dem som gillar att se bilder på dina barn!

    Kika gärna in hos mig och var med och tävla om en Middax Matkasse, du som också kommer från Uppsala:)

    Ha en fin dag och hoppas att ni alla mår bra i er familj!

    Kram Emma

  5. Jo detta hade jag tänkt skriva också:
    På tal om det där med ”perfekt och tråkigt”. Det är ju också ett val man gör; att visa hemmet med sitt stök eller visa hemmet när man städat. Jag väljer att visa det när jag städat. Oftast. Vissa glimtar med vardagsstök blir det också såklart. Men om man ska göra ett inlägg om någon inredningspryl eller så tycker jag bättre om att visa den när jag fixat i ordning lite. Av den anledningen att sådana inlägg inspirerar mig mest när jag läser hos andra. Det som tilltalar mig hos andra är ju liksom något som faller mig i smaken och därför blir det ju ungefär så som man själv väljer att visa upp sin egen blogg.
    Men oavsett hur man väljer att visa upp sin blogg, så FINNS ju vardagsstök hos alla. Det är ungefär som att jag bara visar bilder på ”glada” barn. Jag lägger ju inte ut bilder på mina barn när du har ett raseriutbrott eller slagit sig och gråter. Men dessa stunder finns ju självklart. Hos alla. Likaså hos mig även om de inte ligger på bloggen. Min blogg är ju inte HELA sanningen om mig/oss. Det är bara en del. Det är inte osanning. Men heller inte helheten. Det är den del som jag väljer att visa för omvärlden. Resten är integritet🙂

    Jo, man kan prata länge i detta ämne. Kul att du tog upp det🙂

  6. OJ vad förvånad jag blir att just Du fått en sån kommentar… det är väl väldigt sällan du lägger ut en bild på dig/din familj… och när du gör det tycker jag det är jättespännande! Det blir liksom mer personligt och man får en bild av vem som bor i det där alldeles underbara barnrummet🙂

    Jag brukar bara smyga omkring här och aldrig kommentera men nu kunde jag inte låta bli! Jag tycker din blogg är jättefin och skulle bara gilla den ÄNNU mer om det kom lite fler inlägg och bilder på din fina familj. Men det där avgör ju bara Du!🙂

    Kör hårt med dina fina ideér och jag är bara tacksam att du delar med dig!

    Vänliga hälsningar från Cissi

  7. Tack för kommentaren om min tekalender! Roligt att du gillade den!
    Jag läser din blogg just för att den är personlig. Tycker att en del stora inredningsbloggar tenderar att bli lite för opersonliga och anonyma!
    Fortsätt i samma fina stil!

  8. Jag föredrar bloggar med en något mer personlig touch. Vare sig det är vuxna eller barn med. Jag tror att de allra flesta, liksom du, kan avgöra och gör det avvägandet. Vad som ska publiceras. Det är något med just bloggar som provocerar lite mer. Facebook då? Tidningar som du skriver som numera finns på nätet. Särskilt har jag upplevt att det är de som egentligen inte har så stor insikt i vad bloggar är. Utan mest är lite avundsjuka. Men det är min egna bedömning.
    Själv publicerar jag då och då barnen på bloggen. Dock sparsamt och alltid genomtänkt. Jag hoppas verkligen att det inte känns som integritetskränkande. Tummen upp för dig och din fina, inspirerande blogg.

  9. Jag tycker din blogg är perfekt som den är! Tycker det är positivt att den är lite mer personlig. Det är helt upp till dig om du vill lägga ut bilder på dina barn, det ska ingen annan lägga sig i. Jag tycker bara det är trevligt, kanske för jag själv har egna barn🙂 Den där personen som har skrivit det överdriver tycker jag, det är inte ofta du lägger ut bilder på barnen, och att säga att du inte har integritet för det är bara elakt. Den där personen kan ju gå in på facebook istället och klaga på alla människor där som lägger ut massvis med foto på sina och där finns oftast mer information om personen än dessutom, och säkert minst 100 gånger fler personer som ser bilderna än här. Jag undrar hur den personen ska stå ut när dens barn börjar skolan, (om den nu har barn, annars borde den absolut inte säga något) när kompisar eller icke kompisar tar foto med sina mobiler och lägger ut bilderna på nätet utan barnets vetskap eller godkännande.

  10. Jag blir bara ledsen när jag hör sådana påhopp som att du saknar integritet eftersom du lägger ut bilder på dina barn. Den är helt obefogad.
    Integritet handlar inte om detta. ”Integritet som egenskap innebär att någonting är väl sammanhängande (integrerat) och motsägelsefritt inom ramen för vissa principer. Ju bättre detta någonting hänger ihop och har färre motsägelser (interna fel och konflikter) desto högre grad av integritet finns det.” Läste detta på Wikipedia. Så enligt detta begreppet har du verkligen integritet; det du visar hänger ihop, din värdering av inredning och ditt liv utan motsägelser. Fortsätt med det!

    Sedan tycker jag människor kan lära sig leva efter devisen ”har man inget positivt att säga är det bättre att hålla käft”.

    Tycker precis som ovan nämnda kommentarer att det blir extra trevligt om man lär känna personen bakom bloggen. Bloggarna blir lätt opersonliga annars.

    Själv bloggar jag om vårt bygge och livet på gården på http://vitadromgarden.blogspot.se/ . Både man, barn och djur får vara med. Människor tycker sig känna mig och just detta har gett mig många uppdrag som arkitekt. Så många att jag har alldeles för mycket att göra. Orsaken är just det att personerna tycker dom känner mig och vad jag står för. Detta gör att dom vågar ta kontakt. Sedan är det precis dessa människor som är roliga att jobba med – människor som vill ha en personlig kontakt.

    Fortsätt var personlig – det är alldeles för lite av det i världen🙂

    Må bäst och njut av din bebis och familj!

    Bästa hälsningar
    Heidi
    Den Vita Drömgården.

  11. Jag tycker att du har en helt fantastisk blogg som ger mig ideér här hemma! Att du skriver det mer personligt gör att iaf jag stannar för jag tycker att en blogg som bara handlar om inredning är tråkig att läsa! Nej, gör som DU tycker känns bra! Det är dina barn och det är DU som bestämmer om du vill lägga upp fina kort på dina fina barn🙂 Önskar dig en fin helg🙂

  12. Det är din blogg, och du bestämmer vad som ska med och inte. Du har noga tänkt över vad som kan skada någon i familjen.Tycker att det är mer intressant att se det faktiskt bor folk i ett fungerande hem, än att det är ett museum. Fortsätt på din väg, då blir du glad och vi som följer dig. För de andra finns andra bloggar som motsvarar deras önskningar.Kram!

  13. Men det är ju din blogg och du bestämmer väl hur du vill ha det i din blogg. Den om tycker det är förmycket för helt enkelt sluta läsa. Man kan aldrig tillfredställa hela världen, alla tycker olika. Så länge du gör det som känns ok för dig så är det också ok.

  14. Nej, det ska du inte ha dåligt samvete för. Det är ju de personliga bloggarna som är de intressanta! Gillar din blogg! Bara för att man är personlig, betyder det inte att man fläker ut sig. Din blogg är fin och allmängiltig, men ändå personlig utan att vara för intim. En del bloggar innehåller ju både sex, ångest och en massa andra saker man blir generad att läsa om.😉

    Emma

  15. Det är ALLTID upp till och en att bestämma vart ens privat-gräns går. Vissa blir illa till mods av en bild på sitt ansikte i bloggen, andra bloggar gärna om både hem, kropp och känslor. Folk som säger att man ”fläker ut sig” och inte har någon integritet borde skämmas och lära sig hålla tyst. Om man gång på gång skriver privata saker som leder till något destruktivt (exempel skandalbloggarna som skriver om saker de egentligen inte vill bara för att få uppmärksamhet) kanske man skall tänka efter en extra gång, men att lägga upp en bild på sina barn är definitivt inget att ha dåligt samvete för.

    //Emma Hå – emmahas.se

Kommentera

