Julklappstips – Invisible Friend

Några har frågat vad Anton önskar sig i julklapp. Jag har själv ställt frågan till honom men han svarar bara ”grrgl mäeo”. Ja vad önskar sig en 10-veckor gammal gosse i julklapp egentligen? Plötsligt blev jag, genom Ulrika med bloggen A-mamma, påmind om något jag läste om på Facebook för något år sedan och som jag tyckte var en strålande idé. Det är en perfekt julklapp till ett litet barn och samtidigt gör man en god gärning för ett annat barn någonstans i världen.

Invisible Friend fokuserar på de ”osynliga barnen” som befinner sig på barnhem eller inlåsta i kvinnofängelsen med sina mammor. När man köper en invisiblefriend-docka betalar man för två men behåller bara en. Den andra dockan skickas till ett av alla dessa osynliga barn. Dockorna bär varsin bricka med identiska nummer och inom 1-3 månader får du ett brev med uppföljning om var just din invisiblefriend-docka har hamnat. Brevet innehåller ett intyg i form av en bild på den plats, barnhem eller fängelse där du fått en Invisible Friend.
Varje docka har en egen betydelse utifrån sitt utseende, kopplat till var sitt statement utifrån FN:s barnkonvention. Här kan du läsa mer om de olika dockornas betydelse.

invisiblefriend

Bild: Invisible Friend

5 thoughts on “Julklappstips – Invisible Friend

  1. Bra grej! Men… jag såg dem på barnmässan och dem har ju inga ansikten.. tyckte det såg hemskt ut! Sen är dem onödigt dyra faktiskt, bättre att skänka pengar tycker jag.😉

  2. Tack för länken till min blogg🙂
    Jag köpte en Mercy i våras som jag gav bort i present, och jag tyckte inte den såg läskig ut utan ansikte. Och man kan ju följa dem och se var dockorna hamnar, det känns lite mer konkret än att skänka pengar. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra! Och Unicef är kanon att handla ifrån i juletid.

    • Jag tycker de är underbara. Har för mig att jag läst någonstans att det finns en tanke med att de inte har några ansikten, att det ska symbolisera just de osynliga barnen och att barnet kan rita dit ett eget ansikte. På det viset blir varje docka ännu mer unik.
      /Susanne

Kommentera

