Att förklara för ett barn

Våra senaste dagar har handlat mycket om en historisk händelse efter att Viggo råkat se en viss filmsekvens på tv. Jag anser att han inte borde ha behövt se den än på många år men det är en ganska svår uppgift att skydda barnen från allt, alltid. Och i vilken utsträckning ska man skydda dem? Om de trots allt hör eller ser någonting som väcker frågor så är det ju viktigt att inte försöka förklara bort eller börja prata om något annat utan att vara lyhörd, försöka svara på alla frågor och förklara så gott det går, trots att man själv inte förstår. Vi har pratat väldigt mycket och lekt för att bearbeta intrycken. Jag hoppas och tror att jag har lyckats att svara på alla hans frågor på ett bra sätt utan att varken ljuga eller berätta hela sanningen.
Jag blev lite tagen när jag såg den bildliga likheten i Viggos lek…

legotorn

 

2 thoughts on “Att förklara för ett barn

  1. Så klok han är, Viggo, som fortsätter bearbeta det han såg. Och även om jag tror ni gjort allt för att förklara behöver han leka på egen hand det han sett!

    Lena

Kommentera

